Helemaal van deze tijd
Bevoegd docent voor jouw groep
Werken met nieuwe media
Gepubliceerd op 18 nov, 2022
Geplaatst in In de media

Een mooi artikel in de Tubantia

Met blosjes op de wangen lopen ze mijn studio uit….

Afgelopen donderdag 18-11-22 stond er een mooi artikel in de Tubantia.

HENGEVELDE – Zelf een podcast maken? Helemaal niet zo moeilijk. En behalve dat het leuk is om te doen is het ook nog eens leerzaam. Dat bewijst Bart Eshuis (41) uit Hengevelde. Hij reist met zijn bedrijf Podcast in de Klas scholen af en brengt leerlingen de kunst van het radio maken bij.
De radio boeit Eshuis al zijn hele leven. Hij luisterde als kind graag naar The Breakfast Club op Radio 3. „Ik vond het fascinerend dat iemand in een studio aan het praten was en dat wij dat dan thuis konden horen”, zegt hij. „Ik had vroeger dan ook de ambitie radio-dj te worden, maar helaas zat mijn accent me in de weg. Een carrière in het onderwijs werd het. Ik ben docent maatschappijleer op het Montessori College in Hengelo. Maar hobbymatig maakte ik veel radio en dat doe ik nog steeds.”

Het idee voor Podcast in de Klas ontstond een aantal jaren geleden. Eshuis: „Op school werden talentendagen gehouden, waarbij docenten hun talenten inzetten om leerlingen iets bij te brengen. Ik ging radio maken en zag tot mijn verbazing wat dat met kinderen deed. Met rode blosjes op de wangen liepen ze de studio uit. En ik dacht: Hé, daar zit meer in.”

„Ik ging het dus vaker doen en kwam erachter dat podcasts uitstekend te gebruiken zijn in het onderwijs. Het maken van radio appelleert immers aan verschillende vaardigheden: samenwerken, presenteren, taalvaardigheid, spreekvaardigheid, techniek. En… ik ken geen leerling die het niet leuk vindt. Die microfoon is toch magisch. Bovendien is een podcast maken laagdrempeliger dan vloggen op video, want je hoeft niet in beeld met je hoofd…”

Vorig jaar nam Eshuis een besluit en richtte zijn eigen bedrijf op: Podcast in de Klas. Met een mobiele studio reist hij Nederland door om op scholen workshops podcast maken te geven. „Van basisonderwijs tot hoger beroepsonderwijs, het is overal inzetbaar”, zegt hij. „Docenten bereiden met hun leerlingen de opnamedag voor aan de hand van een stappenplan. Vervolgens kom ik met de mobiele studio, neem in groepen onderdelen van de podcast op en monteer direct, zodat het eindresultaat dezelfde dag nog te beluisteren is.”

De creativiteit van de leerlingen verrast Eshuis nog elke dag. „Ik vind het leuk als leerlingen iemand van buiten laten inbellen. Laatst was ik op een school in Borne. De leerlingen die samen een podcast over muziek maakten besloten drummer Tessa Boomkamp te bellen. Dat pakte geweldig uit. En de ontlading bij de leerlingen achteraf was gaaf om te zien.”

Zijn Podcast in de Klas leverde Eshuis begin deze week de Startersprijs Midden Twente op. Dat is een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan de beste startende ondernemer in het gebied Hengelo, Borne, Hof van Twente. De jury prees vooral het vernieuwende concept van Eshuis, dat bijdraagt aan de digitalisering in het onderwijs. Het bijbehorende prijzengeld (3000 euro) krijgt een goede bestemming. Eshuis: „Ik ben bezig met onlinetutorials (handleidingen, red.) voor docenten die zelf aan de slag willen met het maken van podcasts in een klas. Het bedrag wordt waarschijnlijk volledig besteed aan het inrichten van de website.” 
Vijf tips voor het maken van een goede podcast
1. Bereid je goed voor en zorg voor een goed script. Dat is het halve werk. 
2. Werk met goede apparatuur. En dat hoeft niet eens zo duur te zijn. 
3. Zorg voor een sterke opbouw. Weet wat je wil vertellen en maak een tijdlijn. 
4. Bekwaam je in de kunst van het teasen, dat houdt de luisteraars bij de les. Je kunt denken aan: ‘Blijf erbij, zo meteen komt…’ Of: ‘Maar eerst praten we met…’
5. Zorg voor een sterke opening en schrijf die uit. De eerste minuut van de podcast is cruciaal, want je moet de luisteraar meteen je verhaal in trekken.